Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 22 september 2022

19:30 - 21:16
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
C.A.A. van Rhee - Oud Ammerveld
Toelichting

De voorlopige agenda is vastgesteld door het presidium en aangevuld vanuit de RTG van 8 september.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 22 september 2022 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen.

  2. 1.a

    De beslisnota betreft de benoeming van drie nieuwe burgerleden.

    Voorgesteld besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. Tot burgerlid te benoemen met ingang van 22 september 2022:
    • Mevrouw J. Banken-Croonen, namens Dorpslijst Afferden;
    • Mevrouw C. Salet, namens Dorpslijst Afferden;
    • De heer G. Haerkens, namens Sociaal Maas en Waal.

    Besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. Tot burgerlid te benoemen met ingang van 22 september 2022:
    • Mevrouw J. Banken-Croonen, namens Dorpslijst Afferden;
    • Mevrouw C. Salet, namens Dorpslijst Afferden;
    • De heer G. Haerkens, namens Sociaal Maas en Waal.
  3. 2

    U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.


    Door Sociaal Maas en Waal is een motie vreemd aan de orde aangekondigd over Voedselwinkel als onderdeel armoedebeleid. Deze is toegevoegd als agendapunt 9 aan deze agenda.

    Besluit

    De raad is akkoord met de behandeling van de motie vreemd aan de orde van de dag als agendapunt 9. De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  4. 3

    Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.

  5. 4

    U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering van 7 juli 2022 vast te stellen.

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  6. 5

    Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  7. 6
    HAMERSTUKKEN
  8. 6.1

    In het presidium en ook op de heidag van 25 juni 2022 is de wens uitgesproken om de mogelijkheid te onderzoeken tot uitbreiding van het aantal burgerleden naar 3 of 4 per fractie. Dit is op 29 augustus voorgelegd aan het Presidium. In de verordening voor de rondetafelgesprekken 2020 is geregeld dat een fractie 2 burgerleden per raadsperiode mag aanwijzen. Om de uitbreiding mogelijk te maken moet de Verordening voor de Rondetafelgesprekken worden aangepast.

    Voorgesteld besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. Artikel 4 lid 2 van Verordening voor de Rondetafelgesprekken van de raad van de gemeente Druten 2021 te wijzigen als volgt: “Een fractie wijst maximaal vier burgerleden aan”
    2. Hiertoe de wijzigingsverordening verordening voor de Rondetafelgesprekken vast te stellen

    Besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. Artikel 4 lid 2 van Verordening voor de Rondetafelgesprekken van de raad van de gemeente Druten 2021 te wijzigen als volgt: “Een fractie wijst maximaal vier burgerleden aan”
    2. Hiertoe de wijzigingsverordening verordening voor de Rondetafelgesprekken vast te stellen

    Het besluit is unaniem (bij hamerslag) genomen.

  9. 6.2

    Op 2 juni 2022 heeft de gemeenteraad de verordening en de bemensing van de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de nieuwe burgemeester vastgesteld. In artikel 5 van de verordening is geregeld dat de gemeenteraad een wethouder als adviseur kan toevoegen aan deze commissie. Met dit voorstel willen we dit regelen.

    Voorgesteld besluit

    1. Wethouder W.G.M. Brink te benoemen tot adviseur van de vertrouwenscommissie

    Besluit

    1. Wethouder W.G.M. Brink te benoemen tot adviseur van de vertrouwenscommissie

    Het besluit is unaniem (bij hamerslag) genomen.

  10. 6.3

    Rondom het project Sportcentrum De Gelenberg speelt een aantal zaken. De bouwkosten lopen op. Ook moet er een leemte in het bestemmingsplan gerepareerd worden. Dat heeft gevolg voor de planning en de opleverdatum. En om de bouwkosten van het sportcentrum niet door te hoeven belasten aan de exploitant, is het noodzakelijk om het sportcentrum op de lijst te zetten van economische activiteiten die het algemeen belang dienen. De raad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.

    Voorgesteld besluit

    De Gemeenteraad besluit:

    1. in te stemmen met de gewijzigde planning tot realisatie van Sportcentrum De Gelenberg met de opening op 1 februari 2024;
    2. in te stemmen met een extra krediet van € 792.000 voor de bouw van het sportcentrum en de financiële gevolgen volgens de paragraaf Financiën verwerken in de begroting 2023;
    3. dat de economische activiteit “Verhuur Sportcentrum De Gelenberg” per 1 februari 2024 plaats vindt in het algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 25h van de Mededingingswet;
    4. geen inspraak te houden over het onderwerp van beslispunt 3.

    Besluit

    De Gemeenteraad besluit:

    1. in te stemmen met de gewijzigde planning tot realisatie van Sportcentrum De Gelenberg met de opening op 1 februari 2024;
    2. in te stemmen met een extra krediet van € 792.000 voor de bouw van het sportcentrum en de financiële gevolgen volgens de paragraaf Financiën verwerken in de begroting 2023;
    3. dat de economische activiteit “Verhuur Sportcentrum De Gelenberg” per 1 februari 2024 plaats vindt in het algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 25h van de Mededingingswet;
    4. geen inspraak te houden over het onderwerp van beslispunt 3.

    Het besluit is unaniem (bij hamerslag) genomen.

  11. 6.4

    Het bestemmingsplan ‘6e periodieke herziening Druten’ omvat zeven nieuwe ruimtelijke initiatieven en een aantal ambtshalve wijzigingen. Tijdens de termijn van terinzagelegging zijn er drie zienswijzen ingediend. Mede daardoor is het vast te stellen plan gewijzigd. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde beantwoording van de zienswijzen en om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. In te stemmen met de beantwoording van de drie zienswijzen zoals deze zijn
      opgenomen in de zienswijzennota.
    2. Het bestemmingsplan ‘6e periodieke herziening Druten’ gewijzigd vast te stellen bestaande uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GMLbestand NL.IMRO.0225.BPperiodiekstgbg06-2203 met de bijhorende bestanden en bijlagen, waarbij gebruik is gemaakt van een ondergrond BGT (dd. gegevens BGT en BRK, d.d. 15-09-2021).
    3. Aan te geven dat in het bestemmingsplan gebruik is gemaakt van een ondergrond die ontleend is aan de BGT-kaart, aangevuld met kadastrale grenzen en kadastrale bebouwing.
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen.
    5. Geen m.e.r.-beoordeling als bedoeld in artikel 2, lid 5 van het Besluit mer uit te voeren.

    Besluit

    de Gemeenteraad besluit:

    1. In te stemmen met de beantwoording van de drie zienswijzen zoals deze zijn
      opgenomen in de zienswijzennota.
    2. Het bestemmingsplan ‘6e periodieke herziening Druten’ gewijzigd vast te stellen bestaande uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GMLbestand NL.IMRO.0225.BPperiodiekstgbg06-2203 met de bijhorende bestanden en bijlagen, waarbij gebruik is gemaakt van een ondergrond BGT (dd. gegevens BGT en BRK, d.d. 15-09-2021).
    3. Aan te geven dat in het bestemmingsplan gebruik is gemaakt van een ondergrond die ontleend is aan de BGT-kaart, aangevuld met kadastrale grenzen en kadastrale bebouwing.
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen.
    5. Geen m.e.r.-beoordeling als bedoeld in artikel 2, lid 5 van het Besluit mer uit te voeren.

    Het besluit is unaniem (bij hamerslag) genomen.

  12. 7
    DEBATSTUKKEN
  13. 8
    INFORMATIE
  14. 8.a

    Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.


    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

    Besluit

    De raad stemt in met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

  15. 8.b

    Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.


    Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd.

  16. 8.b.1

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  17. 8.b.2

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  18. 8.b.3

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  19. 8.b.4

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  20. 8.b.5

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  21. 8.b.6

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisneming aan.

  22. 8.c

    Het college kan de gemeenteraad ook mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.

  23. 8.d

    Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  24. 9

  25. 10

  26. 11
    Sluiting