Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 17 april 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
S.W.P.J. Sengers
Toelichting

Dit is een concept agenda.
De definitieve agenda wordt vastgesteld bij aanvang van de raadsvergadering. Zie agendapunt 2.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 17 april 2025 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen.

  2. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Sociaal Maas en Waal (1), Fractie Welzijn Druten (2)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    Op aanwijzing van de fractie Dorpslijst Afferden tot burgerlid te benoemen met ingang van 17 april 2025 en voor de raadsperiode 2022 - 2026:
    - R. Pieters

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    Op aanwijzing van de fractie Dorpslijst Afferden tot burgerlid te benoemen met ingang van 17 april 2025 en voor de raadsperiode 2022 - 2026:
    - R. Pieters

  3. 3

    U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.

  4. 4

    Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.

  5. 5

    U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering op 13 maart 2025 vast te stellen.

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  6. 6
    MONDELINGE INFORMATIE
  7. 6.a

    Gelegenheid voor het stellen van actuele en urgente politieke vragen aan het college van B&W. 


    De raadsleden Arts, Aslan, Van den Broek en Postulart hebben verzocht mondelinge vragen te kunnen stellen.


    De heer Arts heeft vragen aan het college n.a.v. de raadsinformatienota over verkeersveiligheid rotondes in Druten. Zijn vragen betreffen de verkeersveiligheid van fietsers in het bijzonder.


    De heer Aslan heeft vragen over een tweetal onderwerpen, namelijk over:
    - straatcoaches (kwestie Secutor Security)
    - drugsproblematiek Pax Christi, locatie Van Coothstraat


    De heer Van den Broek heeft vragen naar aanleiding  van een publicatie in de Maas & Waler, woensdag 16 april, over soldaat Toelen.


    De heer Postulart heeft vragen over verkeersveiligheid n322.

  8. 6.b

    Het college kan de gemeenteraad mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.

  9. 6.c

    Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  10. 7

    Over de hamerstukken vindt geen debat meer plaats. Er is wel een mogelijkheid om een stemverklaring af te leggen of stemming aan te vragen.

  11. 7.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Sociaal Maas en Waal (1), Fractie Welzijn Druten (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Het geactualiseerde normenkader 2024 vast te stellen.

    Besluit

    1. Het geactualiseerde normenkader 2024 vast te stellen.

  12. 7.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Sociaal Maas en Waal (1), Fractie Welzijn Druten (2)

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit op het ontwerp wijzigingsbesluit van de gemeenschappelijke regeling Instituut Bijzonder Onderzoek geen zienswijze naar voren te brengen.

    Besluit

    De raad besluit op het ontwerp wijzigingsbesluit van de gemeenschappelijke regeling Instituut Bijzonder Onderzoek geen zienswijze naar voren te brengen.

  13. 7.3

    De voormalige rekenkamercommissie, sinds eind 2023 de rekenkamer, is een onderzoek gestart naar het Drutense armoedebeleid met als doel om de raad inhoudelijke handvatten te bieden voor een (nog) hogere kwaliteit van armoedebestrijding. Het onderzoek is afgerond en heeft het onderzoeksrapport ‘Armoedebeleid en bereik van regelingen’ opgeleverd, met daarin de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer. De raad wordt gevraagd om de conclusies van het onderzoek te onderschrijven en de aanbevelingen over te nemen. Daarmee verleent de raad opdracht deze aanbevelingen tot uitvoering te brengen. 


    Indien het presidium dit wenst kan de rekenkamer behandeling van het rapport in de vergadering van het RTG ondersteunen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Sociaal Maas en Waal (1), Fractie Welzijn Druten (2)

    Voorgesteld besluit

    1. De conclusies van de rekenkamer in het onderzoeksrapport ‘Armoedebeleid en bereik van regelingen’ te onderschrijven.
    2. Het college te verzoeken de daaruit voortkomende aanbevelingen ter hand te nemen, te weten:
    a. Voer een fundamenteler gesprek over visie en richting binnen het armoedebeleid tussen raad en college van B&W om richting te geven aan de uitvoering.
    b. Concretiseer de voorgenomen beleidsinzet op het vergroten van het bereik van armoederegelingen.
    c. Neem als gemeente regie in de afstemming en overdracht op casusniveau. Blijf werken aan het versterken van de samenwerking tussen partners in het sociaal domein.
    d. Rapporteer jaarlijks over de voortgang van het beleid en neem de gemeenteraad laagdrempelig mee in de praktijk en uitvoering.
    3. Het college te verzoeken om de raad uiterlijk in april 2026 een informatienota aan te bieden over de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen.

    Besluit

    1. De conclusies van de rekenkamer in het onderzoeksrapport ‘Armoedebeleid en bereik van regelingen’ te onderschrijven.
    2. Het college te verzoeken de daaruit voortkomende aanbevelingen ter hand te nemen, te weten:
    a. Voer een fundamenteler gesprek over visie en richting binnen het armoedebeleid tussen raad en college van B&W om richting te geven aan de uitvoering.
    b. Concretiseer de voorgenomen beleidsinzet op het vergroten van het bereik van armoederegelingen.
    c. Neem als gemeente regie in de afstemming en overdracht op casusniveau. Blijf werken aan het versterken van de samenwerking tussen partners in het sociaal domein.
    d. Rapporteer jaarlijks over de voortgang van het beleid en neem de gemeenteraad laagdrempelig mee in de praktijk en uitvoering.
    3. Het college te verzoeken om de raad uiterlijk in april 2026 een informatienota aan te bieden over de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen.

  14. 8

    Over deze voorstellen wordt een afrondend debat gevoerd tussen de fracties onderling en met de portefeuillehouder uit het college, waarna besluitvorming plaatsvindt. Tijdens de beraadslagingen kunnen eventueel amendementen en/of moties worden ingediend.

  15. 8.1

    Het college legt de raad nog voor het zomerreces 2025 een voorstel voor op basis waarvan de raad zijn visie op zonne- en windenergie kan vaststellen. Voordat het zover is legt het college, ter voorbereiding op de te bepalen visie, de raad nu de beslisnota "spelregels en weging tbv de visie op zonne- en windenergie" ter vaststelling voor. De raad spreekt zodoende af volgens welke werkwijze de visie gevormd moet worden.


    De nu voorgelegde beslisnota gaat uit van de strategische keuze regie te willen houden op voorwaarden en keuze van gebieden voor grootschalige energieopwekking. 


    Voorts bevat de nu voorliggende beslisnota enerzijds een beschrijving van proces en procedure. Anderzijds wordt voorgesteld de visie vanuit (3) thema's te bepalen met binnen elk thema een aantal factoren / criteria. Daarbij wordt voorgesteld niet elk thema, niet elke factor c.q. elk criterium eenzelfde gewicht toe te kennen.


    Het is aan de raad, als politiek orgaan, om vast te stellen dat dit de thema's, criteria en toe te kennen "gewichten" zijn. De beslisnota met bijlagen nodigt uit het debat langs die lijn te voeren.


    Door de raadsleden Arts en Worm zijn vragen gesteld. In samenhang zijn de vragen gesteld over enerzijds deze beslisnota, anderzijds over de raadsinformatienota over de bijdrage van Druten in het RES-bod. De vragen 7, 8 en 9 hebben direct betrekking op de beslisnota. De vragen 1 t/m 6 zien op de informatienota en zijn grijs gearceerd omdat deze vragen indirect betrekking hebben op de beslisnota.

    Stemuitslag

    voor 57%
    tegen 43%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (3), Fractie Sociaal Maas en Waal (1)
    tegen
    Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Welzijn Druten (2)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit: 


    1. De notitie ‘Besluitvorming spelregels en weging’ vast te stellen en daarmee de beschreven spelregels en weging te gebruiken in de Multicriteria Analyse van de Visie op zonne- en windenergie Druten.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:


    1. De notitie ‘Besluitvorming spelregels en weging’ vast te stellen en daarmee de beschreven spelregels en weging te gebruiken in de Multicriteria Analyse van de Visie op zonne- en windenergie Druten, met in achtneming van de volgende wijziging:
    De weging van het thema gezondheid en voorkeurslocatie te wegen met een 5 en daarbij rekening houdend met de volgende criteria;
    · De afstand tot een woning van minimaal 4x tiphoogte van een windturbine
    · Voorkeurslocatie voor plaatsing bij industrie / groot verbruiker.

    Het amendement 'Wind op eigen kracht: Waarborgen voor lokale regie en betrokkenheid' is aangenomen. Dit amendement wijzigt het voorgestelde besluit zoals bovenstaand.

    Amendementen Druten

    Titel
    Wind op eigen kracht: Waarborgen voor lokale regie en betrokkenheid
  16. 9
    RAADSINFORMATIE
  17. 9.a

    Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (3), Fractie Kernachtig Druten (4), Fractie Sociaal Maas en Waal (1), Fractie Welzijn Druten (2)

    Besluit

    De raad neemt de adviezen tot afdoening over.

  18. 9.b

    Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.
    Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd.

  19. 9.b.1

    Met deze informatienota beoogt het college te voldoen aan zijn informatieplicht ten opzichte van de raad. In de raadsvergadering op 6 februari 2025 deed het college bovendien de toezegging de raad te informeren over een aantal vragen rond de bijdrage van de gemeente Druten aan het regionale RES 1.0-bod. Deze informatienota geeft daar invulling aan. 


    Als aangegeven heeft deze nota tot doel de raad te informeren c.q. van de informatie te laten kennisnemen. De informatienota is dan ook vooralsnog niet voor bespreking geagendeerd. Indien de nu geboden informatie aanleiding geeft over die informatie een politiek debat te willen voeren kunnen raadsleden alsnog bespreking voorstellen. Het presidium van de raad heeft geconstateerd dat afhankelijk van beantwoording van (bijgevoegde) raadsvragen de informatie mogelijk aanleiding geeft tot het verzoek de raadsinformatienota over het RES-bod van Druten te bespreken in de RTG-vergadering. 


    De agenda van de RTG-vergadering kán dus met dit punt worden aangevuld, mits in het verzoek helder is toegelicht waarover het politiek-bestuurlijke debat gevoerd zou moeten worden. De raadsleden van de fractie Kernachtig Druten hebben op dinsdag 01 april 2025 de voorzitter via de griffier in kennis gesteld van hun verzoek deze raadsinformatienota te agenderen voor bespreking. Met bespreking in de vergadering van het RTG beoogt de fractie Kernachtig Druten volstrekte duidelijkheid te geven over standpunt en visie van de gemeenteraad Druten ten aanzien van de Regionale Energie Strategie (RES) opdat het college c.q. de portefeuillehouder dit standpunt en deze visie consequent uitdraagt in provinciaal, regionaal als lokaal verband.

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  20. 9.b.2

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  21. 9.b.3

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  22. 9.b.4

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  23. 9.b.5

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan

  24. 9.b.6

    In 2024 heeft team Informatiebeheer voor het eerst een zelfscan over het jaar 2024 uitgevoerd over de staat van het archief -en informatiebeheer van de Werkorganisatie Druten Wijchen. Deze zelfscan bestaat uit een vragenlijst die door het team Informatiebeheer is beantwoord en een enquête die in de organisatie is uitgezet.


    Op basis van deze conclusies is door team Informatiebeheer een plan opgesteld voor het jaar 2025. Dit jaarplan heeft als doel om de kwaliteit van het archief -en informatiebeheer voor de WDW, de gemeente Druten en de gemeente Wijchen te bevorderen.


    Dit jaarplan vormt de basis voor de verplichte aanlevering van toezichtinformatie van het afgelopen jaar aan de afdeling Interbestuurlijk Toezicht (IBT) van de provincie Gelderland. Deze informatie dient in de eerste helft van 2025 door het college vastgesteld te worden en ter informatie aan de raad aangeboden te worden. 


    Daarna zal de toezichtinformatie naar het IBT opgestuurd worden.

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisname aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisname aan.

  25. 9.b.7

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan

  26. 9.b.8

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  27. 9.b.9

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  28. 9.c
    Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
  29. 9.c.1

  30. 9.c.2

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  31. 10
    Sluiting