Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 2 oktober 2025

19:30
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
S.W.P.J. Sengers

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 2 oktober 2025  om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen.

  2. 2

    U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.

    Besluit

    De agenda wordt vastgesteld met de volgende toevoegingen:
    - Het voorstel tot benoemen van een lid in de auditcommissie;
    - Het voorstel tot aanwijzen van een lid in de agendacommissie MGR.

  3. 3

    Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.

  4. 4

    U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering van 11 september 2025 vast te stellen.

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    Op aanwijzing van de fractie Kernachtig Druten tot burgerlid te benoemen met ingang van 2 oktober 2025 en voor de raadsperiode 2022 - 2026:
    - K.G.J.P. van Aanholt

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    Op aanwijzing van de fractie Kernachtig Druten tot burgerlid te benoemen met ingang van 2 oktober 2025 en voor de raadsperiode 2022 - 2026:
    - K.G.J.P. van Aanholt

  6. 6

    Een openstaande vacature in de auditcommissie maakt het noodzakelijk om een ander raadslid in de auditcommissie te benoemen. Het betreft de vacature c.q. benoeming tot commissielid. Voorgesteld wordt om mevrouw D.C.M. Uitdehaag namens Sociaal Maas en Waal te benoemen in de vacature lid van de auditcommissie.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. Te benoemen tot lid van de auditcommissie: mevrouw D.C.M. Uitdehaag.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. Te benoemen tot lid van de auditcommissie: mevrouw D.C.M. Uitdehaag.

  7. 7

    Vanwege het als raadslid aftreden van mevrouw Huntink is per 11 september 2025 de vacature ontstaan van lid agendacommissie MGR Rijk van Nijmegen. Voorgesteld wordt mevrouw Uitdehaag aan te wijzen als nieuw lid van deze agendacommissie.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit
    1. Mevrouw D.C.M. Uitdehaag – Meesters aan te wijzen als lid van de agendacommissie Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Rijk van Nijmegen.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit
    1. Mevrouw D.C.M. Uitdehaag – Meesters aan te wijzen als lid van de agendacommissie Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Rijk van Nijmegen.

  8. 8

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit: 
    1. wethouder E.A.M. Huntink aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen (MGR); 
    2. wethouder E.A.M. Huntink aan te wijzen als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN).

    Besluit

    De gemeenteraad besluit: 
    1. wethouder E.A.M. Huntink aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen (MGR); 
    2. wethouder E.A.M. Huntink aan te wijzen als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN).

  9. 9
    Mondelinge informatie
  10. 9.a

    Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  11. 9.b

    Het college kan de gemeenteraad mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.

  12. 9.c

    Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  13. 10

    Over de hamerstukken vindt geen debat meer plaats. Er is wel een mogelijkheid om een stemverklaring af te leggen of stemming aan te vragen.

  14. 10.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1.  in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem Nijmegen conform de brief van de GMR van 10 april 2025 (kenmerk 2025-20); 
    2. toestemming te geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem Nijmegen te wijzigen conform de brief van de GMR van 10 april 2025 (kenmerk 2025-20); 
    3. de burgemeester aan te wijzen als lid van het Algemeen Bestuur en wethouder Brink aan te wijzen als plaatsvervanger.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1.  in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem Nijmegen conform de brief van de GMR van 10 april 2025 (kenmerk 2025-20); 
    2. toestemming te geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem Nijmegen te wijzigen conform de brief van de GMR van 10 april 2025 (kenmerk 2025-20); 
    3. de burgemeester aan te wijzen als lid van het Algemeen Bestuur en wethouder Brink aan te wijzen als plaatsvervanger.

  15. 10.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit: 
    1. toestemming te geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) te wijzigen, conform bijgevoegd wijzigingsbesluit

    Besluit

    De gemeenteraad besluit: 
    1. toestemming te geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO) te wijzigen, conform bijgevoegd wijzigingsbesluit

  16. 10.3

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. De conclusies uit de brief van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen van 22 april 2025 naar aanleiding van het DoeMee-onderzoek 2024 Energiebesparingsplicht en informatieplicht energiebesparing (bijlage 1), het eindrapport van voornoemd DoeMee-onderzoek voor de Vereniging van Rekenkamers (bijlage 2), het rapport van de Algemene Rekenkamer (bijlage 6) en het rapport van de rekenkamer Oost-Nederland (bijlagen 7 en 8) te onderschrijven.
    2. Het college te verzoeken de aanbevelingen (of aandachtspunten) van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen uit hun brief van 22 april 2025 naar aanleiding van het DoeMee-onderzoek 2024 Energiebesparingsplicht en informatieplicht energiebesparing (bijlage 1) ter hand te nemen, te weten:
    a. Blijf afspraken maken met de ODRN over de uitvoering van toezicht en handhaving.
    b. Zorg voor continuïteit van de financiering na het wegvallen van de financiële ondersteuning van provincie en Rijk.
    c. Ondersteun het (zo goed mogelijk) monitoren van de energiebesparing door toezicht en handhaving.
    d. Informeer de gemeenteraad in de jaarlijkse rapportage van het college over de opvolging van aanbevelingen van de rekenkamer (Gemeentewet, artikel 185a) ook over de invulling van bovenstaande aandachtspunten en de daarmee bereikte resultaten.
    e. Verzoek uw vertegenwoordiger in het AB van de ODRN de brief van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen en de bijlagen daarbij te agenderen.
    3. Het college mee te geven dat de energiebesparingsplicht en de informatieplicht energiebesparing voor de raad prioriteit heeft, zodat hiermee rekening kan worden gehouden tijdens het jaarlijks opstellen van de werkplannen van de omgevingsdienst.
    4. Het college te verzoeken om de raad uiterlijk in maart 2026 een informatienota aan te bieden over de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. De conclusies uit de brief van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen van 22 april 2025 naar aanleiding van het DoeMee-onderzoek 2024 Energiebesparingsplicht en informatieplicht energiebesparing (bijlage 1), het eindrapport van voornoemd DoeMee-onderzoek voor de Vereniging van Rekenkamers (bijlage 2), het rapport van de Algemene Rekenkamer (bijlage 6) en het rapport van de rekenkamer Oost-Nederland (bijlagen 7 en 8) te onderschrijven.
    2. Het college te verzoeken de aanbevelingen (of aandachtspunten) van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen uit hun brief van 22 april 2025 naar aanleiding van het DoeMee-onderzoek 2024 Energiebesparingsplicht en informatieplicht energiebesparing (bijlage 1) ter hand te nemen, te weten:
    a. Blijf afspraken maken met de ODRN over de uitvoering van toezicht en handhaving.
    b. Zorg voor continuïteit van de financiering na het wegvallen van de financiële ondersteuning van provincie en Rijk.
    c. Ondersteun het (zo goed mogelijk) monitoren van de energiebesparing door toezicht en handhaving.
    d. Informeer de gemeenteraad in de jaarlijkse rapportage van het college over de opvolging van aanbevelingen van de rekenkamer (Gemeentewet, artikel 185a) ook over de invulling van bovenstaande aandachtspunten en de daarmee bereikte resultaten.
    e. Verzoek uw vertegenwoordiger in het AB van de ODRN de brief van de rekenkamers van Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en Wijchen en de bijlagen daarbij te agenderen.
    3. Het college mee te geven dat de energiebesparingsplicht en de informatieplicht energiebesparing voor de raad prioriteit heeft, zodat hiermee rekening kan worden gehouden tijdens het jaarlijks opstellen van de werkplannen van de omgevingsdienst.
    4. Het college te verzoeken om de raad uiterlijk in maart 2026 een informatienota aan te bieden over de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen.

  17. 11

    Over deze voorstellen wordt een afrondend debat gevoerd tussen de fracties onderling en met de portefeuillehouder uit het college, waarna besluitvorming plaatsvindt. Tijdens de beraadslagingen kunnen eventueel amendementen en/of moties worden ingediend.

  18. 11.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie Dorpslijst Afferden (2), Fractie Dorpslijst Horssen (2), Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (2), Fractie Kernachtig Druten (6), Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. De reactienota behorende bij de Omgevingsvisie Druten vast te stellen;
    2. De Omgevingsvisie Druten gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp zoals dat ter inzage heeft gelegen;
    3. De Structuurvisie Druten 2012 gelijktijdig met de vaststelling van de Omgevingsvisie Druten in te trekken.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. De Reactienota behorende bij de Omgevingsvisie Druten vast te stellen;
    2. De Omgevingsvisie 1.0 Druten gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp zoals dat ter inzage heeft gelegen;
    a. Met daarin (op pagina 60 en 61) de aanvullende wijziging dat voor het bedrijventerrein ten zuidwesten van de Uivermeertjes als ontwikkelrichting “transformeren” geldt, waarbij de bedrijventerreinfunctie wordt losgelaten en dit deelgebied kan aansluiten op de recreatieve en natuurfunctie van het totale gebied ‘Uivermeertjes’.
    b. Met daarin de aanvullende wijziging dat Zonnepark de Oude Weide wordt geschrapt uit de Omgevingsvisie totaalkaart 1.0.
    3. De Structuurvisie Druten 2012 gelijktijdig met de vaststelling van de Omgevingsvisie 1.0 Druten in te trekken.

    Amendementen Druten

    Titel
    Visie op ontwikkeling van het gebied aan de Oude Weisestraat, projectgebied zonnepark Oude Weide
    Visie op ontwikkeling van het gebied ten zuidwesten van de Uivermeertjes
  19. 12
    Raadsinformatie
  20. 12.a

    Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

    Besluit

    De raad neemt de adviezen tot afdoening over.

  21. 12.b

    Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.
    Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd.

  22. 12.b.1

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  23. 12.b.2

    Kernboodschap
    Het College heeft besloten het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) aan te gaan. Hierbij heeft het college besloten te kiezen voor ambitieniveau basis. Het convenant richt zich op het terugdringen van de emissies van de uitstoot van CO², stikstof en fijnstof gedurende het bouwproces. Met het convenant worden afspraken gemaakt over de uitwerking van de landelijke routekaart. Deze is samen met overheden, bouwbedrijven en kennisinstellingen opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  24. 12.b.3

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

    Besluit

    De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.

  25. 12.c
    Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
  26. 13
    Sluiting