Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 23 april 2020

19:30
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
C.A.A. van Rhee- Oud Ammerveld
Toelichting

N.a.v. de Corona maatregelen is deze vergadering zonder publiek.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De heer K. Arts en mevrouw K. Pen zijn afwezig.

  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt conform vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    De heer Wiersma is voorstemmer.

  4. 4

    U wordt gevraag om de besluitenlijsten va de raadsvergadering van 26 maart 2020 vast te stellen

    Besluit

    De agenda wordt conform vastgesteld.

  5. 5

    Presentatie door Lucas van Horck.

    Besluit

    De burgemeester roept op om signalen vanuit de samenleving te delen met het college.


    De noodverordening van de VRGZ is van kracht in gemeente Druten.
    Het kernteam draagt er zorg voor dat meldingen snel worden uitgezet.
    Er wordt nauw samengewerkt met de (gemeenten binnen de) veiligheidsregio.
    Er is een pool opgestart om medewerkers die nu niet aan werk kunnen ander werk te laten verrichten. Hier is door de medewerkers positief op gereageerd.
    Er is een ondernemersloket in het leven geroepen om aanvragen te behandelen. De eerste beschikkingen worden deze week verstuurd.
    Er is een actieteam onderwijs en noodopvang op gestart. Zij ondersteunen de scholen.
    Er is een werkgroep zorg. Daar waar mogelijk wordt er maatwerk geleverd voor dagbesteding van ouderen. Om te voorkomen dat zorgaanbieders gaan omvallen, blijven de betalingen aan zorgaanbieders doorlopen.
    VeiligThuis merkt nog geen toename is meldingen huiselijk geweld.


    Communicatie: Gemeentepagina is verdubbeld en de complimentenregen is in het leven geroepen.

  6. 6

    Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  7. 6.1

    Er zijn nu regelingen vanuit de rijksoverheid,de provincie en de gemeente om de economische gevolgen van het coronavirus te bestrijden.
    Maar ook sportverenigingen,dorpshuizen,koren enz. hebben last van deze crisis.
    Tal van organisaties op het gebied van cultuur en educatie dreigen in de knel te komen.
    Zijn er regelingen waar deze groep een beroep op kan doen en waar mogelijk gebruik gemaakt van kan worden?

    Besluit

    We coulant om met gemaakte prestatieafspraken.
    Mbt ozb kunnen mensen uitstel van betaling vragen bij Munitax.
    Op de site van rijksoverheid staan alle maatregelen. Veel maatregelen zijn ook van toepassing op culturele instellingen. Het is per onderneming afhankelijk onder welke SBI-code ze vallen. Anders is er mogelijk recht op de TOZO regeling.

  8. 6.2

    Uit de rapportage blijkt dat 39% van de cliënten niet gesproken is over de eigen bijdrage, in 2018 was dat ook al zo.
    Hebben de verbeteracties onvoldoende resultaat opgeleverd ? in de beantwoording staat dat er op dit moment aan een nieuwe folder wordt gewerkt, wanneer is deze folder gereed en is daarmee het probleem uit de wereld?


    Tweede vraag heeft te maken de continuïteit van de dienst verlening, ontevredenheid over het niet vervangen van hulp bij afwezigheid.
    Met de aanbieders zijn sluitende afspraken gemaakt, welke zijn dat als het gaat over vervang, wanneer wordt er vervang in gezet.

    Besluit

    Zorg blijft conform de indicatie ingezet, daar waar mogelijk met dezelfde hulpverlener of een vaste vervanger.
    De eerste 2 weken van de zomervakantie hoeft geen vervanging te worden geregeld. Voor andere vakanties geldt dit na 1 week.
    Het belang van de inwoner staat voorop.

  9. 7
    HAMERSTUKKEN
  10. 8
    DEBATSTUKKEN
  11. 8.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Rol Fractie CDA Druten (1), Rol Fractie Dorpslijst Afferden (2), Rol Fractie Dorpslijst Deest (1), Rol Fractie Dorpslijst Horssen (1), Rol Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (3), Rol Fractie Kernachtig Druten (3), Rol Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Rol Fractie Welzijn Druten (1)

    Voorgesteld besluit

    1. De begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied van de gemeente Druten vast te stellen volgens bijgevoegde kaart en bijhorende toelichting;
     2. Geen inspraak te verlenen op de begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied;
     3. De begrenzing bestaand stedelijk gebied ter vaststelling aan de gemeenteraad aanbieden volgens de bijgevoegde beslisnota.

    Besluit

    1. De begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied van de gemeente Druten vast te stellen volgens bijgevoegde kaart en bijhorende toelichting;
     2. Geen inspraak te verlenen op de begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied;
     3. De begrenzing bestaand stedelijk gebied ter vaststelling aan de gemeenteraad aanbieden volgens de bijgevoegde beslisnota.

    Amendementen Druten

    Titel
    Amendement begrenzing stedelijk gebied kern Horssen
    Amendement BSG Afferden
    Amendement BSG Deest

    Toezeggingen Druten

    Titel
    Betrekken van de raad bij nieuwe bebouwing.
  12. 9

    Besluit

    De gemeenteraad besluit de heer Wiersma te benoemen tot lid van de Auditcommissie.

  13. 10

    Besluit

    De gemeenteraad besluit mevrouw Nede te benoemen tot plaatsvervangend raadsgriffier.

  14. 11
    Moties vreemd aan de agenda
  15. 11.1

    Moties Druten

    Titel
    Vluchtelingen Kinderen
  16. 12

    Het presidium biedt u de lijst met ingekomen stukken ter vaststelling aan. Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk het woord voeren, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  17. 12.1
    Informatienota's
  18. 12.1.1

    Voorgesteld besluit

    1. kennis te nemen van het rapport "MARN en de energietransitie" en het standpunt van het DB van de GR MARN in  bijgevoegde brief;
    2. uw zienswijze en/of wensen en bedenkingen op haar bestuurlijk standpunt kenbaar te maken.

  19. 12.1.2

    Avan voert elke twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit. In 2017 heeft Avan een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder alle gebruikers van Avan. In 2019 is opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd, maar nu onder gebruikers van Avan in de periode maart, april en mei 2019. Via deze informatienota informeren wij u hierover. Resultaten voor de gemeente Druten worden vergeleken met die van AVAN breed.

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek

  20. 12.1.3

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de informatienota voor de gemeenteraad over de nieuwe hulpmiddelenleverancier Welzorg

  21. 12.1.6

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de informatienota.

  22. 12.1.8

  23. 12.2
    Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
  24. 12.2.1

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de beantwoording van de raadsvragen van Sociaal Maas en Waal - Zwerfafval

  25. 12.2.2

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de beantwoording van de raadsvragen van Sociaal Maas en Waal - Rondweg Deest

  26. 12.3
    College van B&W
  27. 12.4
    Regio Rijk van Nijmegen
  28. 12.5

    Overzichtslijst Ingekomen stukken derden worden niet inhoudelijk behandeld.

  29. 12.6
    Uitnodigingen
  30. 13
    Sluiting