- Locatie
Druten, raadzaal
- Voorzitter
- C.A.A. van Rhee- Oud Ammerveld
- Toelichting
-
N.a.v. de Corona maatregelen is deze vergadering zonder publiek.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De heer K. Arts en mevrouw K. Pen zijn afwezig.
-
2
Bijlagen
Besluit
De agenda wordt conform vastgesteld.
-
3
Besluit
De heer Wiersma is voorstemmer.
-
4
U wordt gevraag om de besluitenlijsten va de raadsvergadering van 26 maart 2020 vast te stellen
Bijlagen
Besluit
De agenda wordt conform vastgesteld.
-
5
Presentatie door Lucas van Horck.
Besluit
De burgemeester roept op om signalen vanuit de samenleving te delen met het college.
De noodverordening van de VRGZ is van kracht in gemeente Druten.
Het kernteam draagt er zorg voor dat meldingen snel worden uitgezet.
Er wordt nauw samengewerkt met de (gemeenten binnen de) veiligheidsregio.
Er is een pool opgestart om medewerkers die nu niet aan werk kunnen ander werk te laten verrichten. Hier is door de medewerkers positief op gereageerd.
Er is een ondernemersloket in het leven geroepen om aanvragen te behandelen. De eerste beschikkingen worden deze week verstuurd.
Er is een actieteam onderwijs en noodopvang op gestart. Zij ondersteunen de scholen.
Er is een werkgroep zorg. Daar waar mogelijk wordt er maatwerk geleverd voor dagbesteding van ouderen. Om te voorkomen dat zorgaanbieders gaan omvallen, blijven de betalingen aan zorgaanbieders doorlopen.
VeiligThuis merkt nog geen toename is meldingen huiselijk geweld.
Communicatie: Gemeentepagina is verdubbeld en de complimentenregen is in het leven geroepen.
-
6
Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.
-
6.1
Er zijn nu regelingen vanuit de rijksoverheid,de provincie en de gemeente om de economische gevolgen van het coronavirus te bestrijden.
Maar ook sportverenigingen,dorpshuizen,koren enz. hebben last van deze crisis.
Tal van organisaties op het gebied van cultuur en educatie dreigen in de knel te komen.
Zijn er regelingen waar deze groep een beroep op kan doen en waar mogelijk gebruik gemaakt van kan worden?Besluit
We coulant om met gemaakte prestatieafspraken.
Mbt ozb kunnen mensen uitstel van betaling vragen bij Munitax.
Op de site van rijksoverheid staan alle maatregelen. Veel maatregelen zijn ook van toepassing op culturele instellingen. Het is per onderneming afhankelijk onder welke SBI-code ze vallen. Anders is er mogelijk recht op de TOZO regeling. -
6.2
Uit de rapportage blijkt dat 39% van de cliënten niet gesproken is over de eigen bijdrage, in 2018 was dat ook al zo.
Hebben de verbeteracties onvoldoende resultaat opgeleverd ? in de beantwoording staat dat er op dit moment aan een nieuwe folder wordt gewerkt, wanneer is deze folder gereed en is daarmee het probleem uit de wereld?
Tweede vraag heeft te maken de continuïteit van de dienst verlening, ontevredenheid over het niet vervangen van hulp bij afwezigheid.
Met de aanbieders zijn sluitende afspraken gemaakt, welke zijn dat als het gaat over vervang, wanneer wordt er vervang in gezet.Besluit
Zorg blijft conform de indicatie ingezet, daar waar mogelijk met dezelfde hulpverlener of een vaste vervanger.
De eerste 2 weken van de zomervakantie hoeft geen vervanging te worden geregeld. Voor andere vakanties geldt dit na 1 week.
Het belang van de inwoner staat voorop. -
7HAMERSTUKKEN
-
8DEBATSTUKKEN
-
8.1
Stemuitslag
voorRol Fractie CDA Druten (1), Rol Fractie Dorpslijst Afferden (2), Rol Fractie Dorpslijst Deest (1), Rol Fractie Dorpslijst Horssen (1), Rol Fractie Dorpslijst Puiflijk / Druten-Zuid (3), Rol Fractie Kernachtig Druten (3), Rol Fractie Sociaal Maas en Waal (2), Rol Fractie Welzijn Druten (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied van de gemeente Druten vast te stellen volgens bijgevoegde kaart en bijhorende toelichting;
2. Geen inspraak te verlenen op de begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied;
3. De begrenzing bestaand stedelijk gebied ter vaststelling aan de gemeenteraad aanbieden volgens de bijgevoegde beslisnota.Besluit
1. De begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied van de gemeente Druten vast te stellen volgens bijgevoegde kaart en bijhorende toelichting;
2. Geen inspraak te verlenen op de begrenzing van het Bestaand Stedelijk Gebied;
3. De begrenzing bestaand stedelijk gebied ter vaststelling aan de gemeenteraad aanbieden volgens de bijgevoegde beslisnota.Amendementen Druten
Titel Amendement begrenzing stedelijk gebied kern Horssen Amendement BSG Afferden Amendement BSG Deest Toezeggingen Druten
Titel Betrekken van de raad bij nieuwe bebouwing. -
9
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad besluit de heer Wiersma te benoemen tot lid van de Auditcommissie.
-
10
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad besluit mevrouw Nede te benoemen tot plaatsvervangend raadsgriffier.
-
11Moties vreemd aan de agenda
-
11.1
Bijlagen
Moties Druten
Titel Vluchtelingen Kinderen -
12
Het presidium biedt u de lijst met ingekomen stukken ter vaststelling aan. Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk het woord voeren, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
-
12.1Informatienota's
-
12.1.1
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. kennis te nemen van het rapport "MARN en de energietransitie" en het standpunt van het DB van de GR MARN in bijgevoegde brief;
2. uw zienswijze en/of wensen en bedenkingen op haar bestuurlijk standpunt kenbaar te maken. -
12.1.2
Avan voert elke twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit. In 2017 heeft Avan een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder alle gebruikers van Avan. In 2019 is opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd, maar nu onder gebruikers van Avan in de periode maart, april en mei 2019. Via deze informatienota informeren wij u hierover. Resultaten voor de gemeente Druten worden vergeleken met die van AVAN breed.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek
-
12.1.3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de informatienota voor de gemeenteraad over de nieuwe hulpmiddelenleverancier Welzorg
-
12.1.4
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Leidraad voor zonne-energie Druten voor kennisgeving aannemen.
-
12.1.5
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennisnemen van de planning- en controlcyclus 2020 voor de gemeente Druten.
-
12.1.6
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de informatienota.
-
12.1.7
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Ter kennisname aannemen.
-
12.1.8
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Ter kennisname aannemen.
-
12.2Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
-
12.2.1
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de beantwoording van de raadsvragen van Sociaal Maas en Waal - Zwerfafval
-
12.2.2
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de beantwoording van de raadsvragen van Sociaal Maas en Waal - Rondweg Deest
-
12.3College van B&W
-
12.4Regio Rijk van Nijmegen
-
12.5
Overzichtslijst Ingekomen stukken derden worden niet inhoudelijk behandeld.
Bijlagen
-
12.6Uitnodigingen
-
13Sluiting