Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 30 mei 2024

19:30
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
S.W.P.J. Sengers
Toelichting

Dit is een voorlopige agenda die is vastgesteld in het Presidium. Tijdens het RTG worden de agendapunten voorbereid, en geconcludeerd of de voorstellen op de agenda van de raadsvergadering komen, als bespreekstuk, of als hamerstuk.
De definitieve agenda wordt vastgesteld bij aanvang van de raadsvergadering.

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 30 mei 2024 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen.

  2. 2

    U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.

  3. 3

    Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.

  4. 4

    U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering van 25 april 2024 vast te stellen.

  5. 5
    MONDELINGE INFORMATIE
  6. 5.a

    Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  7. 5.b

    Het college kan de gemeenteraad mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.

  8. 5.c

    Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  9. 6

    Over de hamerstukken vindt geen debat meer plaats. Er is wel een mogelijkheid om een stemverklaring af te leggen of stemming aan te vragen.

  10. 6.1

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. wethouder W. Brink met ingang van 2 juni 2024 opnieuw ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van maximaal één jaar, tot 2 juni 2025.

  11. 7

    Over deze voorstellen wordt een afrondend debat gevoerd tussen de fracties onderling en met de portefeuillehouder uit het college, waarna besluitvorming plaatsvindt. Tijdens de beraadslagingen kunnen eventueel amendementen en/of moties worden ingediend.

  12. 7.1

    Voorgesteld besluit

    De raad besluit:
    1. Het Beleids- en Uitvoeringsplan Natuur & Biodiversiteit gemeente Druten vast te stellen. Hiermee wordt besloten dat ingezet gaat worden op vijf speerpunten:

    • Transitie naar ecologisch groenbeheer
    • Biodiversiteit als duurzaamheidsthema
    • Natuurlijke beheersing overlastgevende soorten
    • Versterking groenblauw netwerk
    • Stimulering van initiatieven en samenwerking

    2. De financiële gevolgen voor de gevraagde voorziening ad € 204.500 voor uitvoering van het uitvoeringsplan natuur en biodiversiteit te verwerken in de perspectiefnota.
    3. De gevraagde financiële voorziening in de perspectiefnota af te wegen ten opzichte van ander nieuw beleid.

  13. 7.2

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. In te stemmen met de beantwoording van de ingekomen zienswijzen zoals opgenomen in de Nota zienswijzen bestemmingsplan Kriekenhoek te Druten;
    2. Het bestemmingsplan ‘Kriekenhoek’ ongewijzigd vast te stellen in de vorm van een dataset met het identificatienummer NL.IMRO.0225.BPdruHeersweg-2303;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening;
    4. Geen m.e.r.-beoordeling als bedoeld in artikel 2, lid 5 van het Besluit mer uit te voeren.

  14. 8
    RAADSINFORMATIE
  15. 8.a

    Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

  16. 8.b

    Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.
    Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd.

  17. 8.b.1

    Voorgesteld besluit

    De raad neemt de informatienota ter kennisname aan.

  18. 8.b.2

  19. 8.b.3

  20. 8.b.4

  21. 8.c
    Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
  22. 8.c.1

  23. 8.c.2

  24. 9
    Sluiting