- Locatie
Druten, raadzaal
- Voorzitter
- G.S.B. Worm
- Toelichting
-
Dit is een concept agenda.
De definitieve agenda wordt vastgesteld bij aanvang van de raadsvergadering. Zie agendapunt 2.
Agendapunten
-
1
De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 22 mei 2025 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen. -
2
U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.
-
3
Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.
-
4
U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering van17 april 2025 vast te stellen.
-
5Mondelinge informatie
-
5.a
Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.
-
5.b
Het college kan de gemeenteraad mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.
-
5.c
Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
-
6
Over de hamerstukken vindt geen debat meer plaats. Er is wel een mogelijkheid om een stemverklaring af te leggen of stemming aan te vragen.
-
6.1
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2019 de motie ‘Jeugdraad gemeente Druten’ aangenomen, waarmee gevraagd werd om samen met de middelbare scholen en relevante maatschappelijke organisaties de haalbaarheid en het draagvlak voor een jeugdraad voor jongeren van 13 tot en met 17 jaar te verkennen, te onderzoeken hoe dit vorm kan krijgen en een plan hiervoor voor te leggen aan de gemeenteraad. Hiertoe is een raadswerkgroep opgericht bestaande uit twee raadsleden, die ondersteund is door de griffie.
Conform opdracht hebben de griffie en de raadswerkgroep jeugdraad uitvoering gegeven aan de motie. Het Plan Raad van de jeugd wordt aan de raad aangeboden ter vaststelling. Het presidium heeft in zijn vergadering op 24 maart jl. aangegeven het plan besluitvormend te willen behandelen op 22 mei, met oordeelsvorming in de RTG vergadering op 8 mei. Het college is in de gelegenheid gesteld zijn wensen en bedenkingen schriftelijk aan de raad op uiterlijk 24 april kenbaar te maken via de griffier. Indien en zodra beschikbaar voegt de griffie bedoelde college-reactie aan de openbare vergaderstukken toe.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad besluit:
1. Het Plan Raad van de jeugd vast te stellen;
2. Het Plan Raad van de jeugd uit te doen voeren. -
6.2
Met het Regionaal Programma Werklocaties (RPW) maken 16 gemeenten in de Groene Metropoolregio (GMR) elke vier jaar afspraken over de programmering van werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren en detailhandel). In het nieuwe RPW worden hieraan afspraken over campussen toegevoegd. De afspraken in dit nieuwe RPW liggen in lijn met het vorige RPW en de reacties op de eerder voorgelegde uitganspunten, waarmee de afspraken van toepassing zijn op nieuw te realiseren bedrijventerreinen. Dit nieuwe RPW heeft in die zin geen invloed op de bestaande bedrijventerreinen in gemeente Druten. Het biedt wel meer mogelijkheden om bestaande terreinen op duurzame wijze te intensiveren, optimaliseren en toekomstbestendig te houden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad besluit:
In te stemmen met het Regionaal Programma Werklocaties 2025-2028. -
6.3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad besluit:
1. toestemming te geven aan het college en de burgemeester om de gemeenschappelijke regeling recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal te wijzigen, conform bijgevoegde ontwerpregeling.
2. de gemeenschappelijke regeling recreatieschap Nederrijn Lek en Waal te wijzigen, conform bijgevoegde ontwerpregeling. -
6.4
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad besluit:
1. wethouder W. Brink met ingang van 2 juni 2025 opnieuw ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van maximaal één jaar, tot 2 juni 2026, conform bijgevoegde ontheffing. -
6.5
De gemeenten Druten en Wijchen moesten op zoek naar een nieuwe accountant nadat het contract met Flynth Audit B.V. is beëindigd.
De werkzaamheden van de accountant betreffen de controlewerkzaamheden voor de gemeenten Druten en Wijchen en de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Druten Wijchen. Het contract kent een looptijd van drie jaar. De prijs voor de dienstverlening komt daardoor boven het drempelbedrag voor een Europese aanbesteding. Om die reden heeft een Europese aanbesteding Accountantsdiensten plaatsgevonden.
Op basis van artikel 3, lid 2, sub f van de Verordening op de Auditcommissie Druten is de Auditcommissie belast met het voorbereiden van de selectie van de accountant.
Deze selectie en daarmee de voorbereiding van besluitvorming door de auditcommissie(s) is sneller dan gedacht verlopen. Vanwege deze mogelijkheid tot versnelling ligt besluitvorming door de raad van Wijchen al voor op 22 mei 2025. De raad van Druten wordt voorgesteld hetzelfde verkorte tijdpad te volgen teneinde uitvoering door de beide colleges van burgemeester en wethouders simultaan te laten verlopen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad besluit:
1. De opdracht inzake Accountantsdiensten voor de jaren 2025 t/m 2027 voorlopig te gunnen aan MIJN Overheidsaccountants.
2. De opdracht inzake Accountantsdiensten voor de jaren 2025 t/m 2027 definitief te gunnen aan MIJN Overheidsaccountants onder de ontbindende voorwaarde dat er binnen de Alcatel termijn geen bezwaar wordt gemaakt tegen de voorlopige gunning en onder de ontbindende voorwaarde dat in geval van het stellen van verificatievragen dit alsnog tot een ongeldigverklaring leidt.
3. MIJN Overheidsaccountants aan te wijzen als accountant voor de gemeente Druten voor de jaren 2025 t/m 2027, indien de ontbindende voorwaarden zich niet voordoen.
4. Vast te stellen dat de Auditcommissie van de raad van Druten de aanbestedingsprocedure juist heeft doorlopen.
5. Het college de opdracht te geven de overeenkomst aan te gaan met MIJN Overheidsaccountants, indien de ontbindende voorwaarden zich niet voordoen. -
7
Over deze voorstellen wordt een afrondend debat gevoerd tussen de fracties onderling en met de portefeuillehouder uit het college, waarna besluitvorming plaatsvindt. Tijdens de beraadslagingen kunnen eventueel amendementen en/of moties worden ingediend.
-
8Raadsinformatie
-
8.a
Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.Bijlagen
-
8.b
Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.
Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd. -
8.b.1
In deze informatienota geeft het college onder meer aan dat bij de Perspectiefnota 2023 de raad een krediet beschikbaar gesteld heeft ad € 150.000 voor de aanleg van de pumptrack in 2025. Daarnaast zijn ook in de meerjarenbegroting vanaf 2026 kosten opgenomen voor de rentelasten (behorend bij het krediet) en afschrijvingskosten voor de pumptrack. Het college meldt voorts in de informatienota dat hij voorstelt dit krediet en bijbehorende kapitaallasten vrij te laten vallen en deze in te zetten in het aanstaande ombuigingsproces. Het college neemt met dit voorstel deels een voorschot op de richtinggevende voorstellen die het college nog aan de raad zal voorleggen in het kader van de aanstaande Perspectiefnota.
Het presidium heeft besloten de raadsinformatienota voor bespreking in de vergadering van het RTG te agenderen. Bespreking dient zich dan evenwel specifiek te richten op het maatschappelijk effect van een pumptrack. Zoals aangegeven in de openbare raadsvergadering op 13 maart jl. is de omvang van maatschappelijke impact van invloed bij prioritering van ombuigingsopties. Deze worden richtinggevend integraal afgewogen bij raadsbehandeling van de Perspectiefnota. Nu het college via de informatienota reeds een zekere prioritering voorstelt is het aan de raad om via de RTG-vergadering hieraan desgewenst politiek enige duiding te geven.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota na bespreking voor kennisgeving aan.
-
8.b.2
Bijgevoegd is het voorstel van de stuurgroep Visie en Samenwerkingsagenda Rijk van Nijmegen aan alle colleges Rijk van Nijmegen.
In januari hebben alle colleges zienswijzen gegeven op de concept Visie en Samenwerkingsagenda. Op basis hiervan is nu bijgevoegd het definitieve stuk waarin de zienswijzen zijn verwerkt.
Voor nadere toelichting op de voorstellen zie de bijgevoegde stukken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.4
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.5
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.6
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.7
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.b.8
De bijbehorende informatienota Raad volgt later.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.cSchriftelijke raadsvragen en antwoorden
-
8.c.1
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.c.2
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
8.c.3
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad neemt de informatienota voor kennisgeving aan.
-
9Sluiting