Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad openbaar Druten

donderdag 28 november 2024

20:00
Locatie

Druten, raadzaal

Voorzitter
S.W.P.J. Sengers
Toelichting

Dit is een concept agenda die is ontworpen aan de hand van de adviezen vanuit de vergadering van het RTG op 14 november 2024.
De definitieve agenda wordt vastgesteld bij aanvang van de raadsvergadering.

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit voor een openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op donderdag 28 november 2024 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis Druten.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn digitaal in te zien via iBabs en de website. De vergadering is live te volgen via www.druten.nl/vergaderingen.

  2. 2

    U wordt gevraagd de agenda van vanavond vast te stellen.

  3. 3

    Bij hoofdelijke stemming brengt de voorstemmer als eerste zijn stem uit.

  4. 4

    U wordt gevraagd om de besluitenlijst van de raadsvergadering van 17 oktober 2024 en 5 november 2024 vast te stellen.

  5. 5
    MONDELINGE INFORMATIE
  6. 5.a

    Gelegenheid voor het stellen van politieke vragen aan het college van B&W. Raadsleden die hiervan gebruik willen maken moeten 24 uur van tevoren hun vragen indienen bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  7. 5.b

    Het college kan de gemeenteraad mondeling informeren over de voortgang van bepaalde ontwikkelingen.

  8. 5.c

    Raadsleden kunnen een korte terugkoppeling geven over actuele ontwikkelingen in commissies en werkgroepen. Verzoeken kunnen uiterlijk 24 uur van te voren worden gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.

  9. 6

    Over de hamerstukken vindt geen debat meer plaats. Er is wel een mogelijkheid om een stemverklaring af te leggen of stemming aan te vragen.

  10. 6.1

    Voorgesteld wordt op basis van de uitgevoerde evaluatie de bijdrageverlening/opdrachtverlening toeristische en recreatieve promotie 2025 voort te zetten en dit besluit te vertalen in de begroting 2025.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. Kennis te nemen van de evaluatie Regiomarketing Rijk van Nijmegen en de Streekmarketing Land van Maas en Waal;
    2. De bijdrageverlening/opdrachtverlening toeristische en recreatieve promotie 2025 voort te zetten
    - aan Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voor de basispromotie Rijk van Nijmegen;
    - aan Bureau Toerisme voor de aanvullende promotie streekmarketing Land van Maas en Waal;
    3. Het keuzebudget van € 28.000 zoals opgenomen in de PPN 2024 (voor Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voor de basispromotie Rijk van Nijmegen) te laten vervallen en deze aan incidentele middelen op te nemen in de begroting van 2025.
    4. De overige benodigde gelden (voor Bureau Toerisme voor de aanvullende promotie streekmarketing Land van Maas en Waal) ad € 20.500 als incidentele middelen op te nemen in de begroting 2025 en deze in 2025 te dekken door de in te voeren toeristenbelasting. Hiermee vervalt de keuze (invoering toeristenbelasting) zoals opgenomen in de PPN 2024.

  11. 6.3

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:

    1. De “Beheersverordening algemene begraafplaats Druten” vast te stellen;
    2. De huidige “Beheersverordening begraafplaats Druten 2011” in te trekken.
  12. 6.4

    Conform de regeling instemmen met de uittreding van de Gemeente Montferland uit de GMR.
    Zie voor nadere toelichting beslisnota voor de Gemeenteraad

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. Toestemming te geven aan het college om de gemeenschappelijke regeling regio Arnhem-Nijmegen te wijzigen naar aanleiding van de uittreding van gemeente Montferland, conform bijgevoegd wijzigingsbesluit.

  13. 7

    Over deze voorstellen wordt een afrondend debat gevoerd tussen de fracties onderling en met de portefeuillehouder uit het college, waarna besluitvorming plaatsvindt. Tijdens de beraadslagingen kunnen eventueel amendementen en/of moties worden ingediend.

  14. 7.1

    De rekenkamer Druten heeft onderzoek gedaan naar klachtbehandeling in de gemeente. De rekenkamer verricht onafhankelijk onderzoek ten behoeve van de gemeenteraad, namelijk ten behoeve van de controlerende en beleidsbepalende rol van de raad. Aan het verrichte onderzoek heeft de rekenkamer aanbevelingen gekoppeld. Aanbevelingen gericht op versterking van de controlerende rol en de beleidsbepalende rol van de raad ten aanzien van in casu klachtbehandeling.
    Het college heeft, als dagelijks uitvoerder van het beleid op het gebied van klachtbehandeling, zijn bestuurlijke reactie gegeven op het onderzoeksrapport. Die bestuurlijke reactie is opgenomen in het rapport.
    In het ronde tafel gesprek op 3 oktober heeft de voorzitter van de rekenkamer vragen beantwoord en het rapport toegelicht. Door de burgemeester is toelichting gegeven op de bestuurlijke reactie van het college.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad besluit:
    1. De conclusies van de rekenkamer in het rekenkamerrapport NVRR DoeMee-onderzoek 2023 Klachtbehandeling te onderschrijven.
    2. Het college te verzoeken de daaruit voortkomende aanbevelingen ter hand te nemen, te weten:
    a. Neem doelstellingen op in beleid wat betreft klachtbehandeling. Dit geeft aan waartoe de klachtbehandeling moet dienen, namelijk het zijn van een betrouwbare en benaderbare overheid. Dit draagt bij aan het vertrouwen van burgers in het openbaar bestuur.
    b. Stel een functieprofiel op voor een klachtencoördinator/ of -behandelaar met de daarbij behorende competenties. Daarmee wordt het transparant of de persoon die klachten behandelt ook de competenties en vaardigheden heeft om deze af te handelen.
    c. Stel een toetsingskader op en pas dit toe. Dit is belangrijk om tot een gestructureerde en gewogen behandeling te komen.
    d. Voer een evaluatie uit nadat een klacht is afgehandeld en neem de ervaring van de indiener mee.
    e. Vraag specifiek of verbonden partijen inzicht willen verschaffen in de Drutense situatie en neem geen genoegen met een rapportage die uitsluitend regionaal is ingestoken.
    3. Het college te verzoeken om de raad uiterlijk in maart 2025 een informatienota aan te bieden over de uitvoering van bovenstaande aanbevelingen.

  15. 8
    RAADSINFORMATIE
  16. 8.a

    Raadsleden kunnen over een ingekomen stuk verhelderende vragen stellen, mits uiterlijk 24 uur van te voren gemeld bij de voorzitter van de raad en de griffier.
    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

  17. 8.b

    Via raadsinformatienota's informeert het college de gemeenteraad over de voortgang van bepaalde dossiers. Deze informatienota's zijn ter kennisname.
    Inhoudelijk agenderen van een informatienota kan door een gemotiveerd verzoek in te dienen bij het Presidium. Het Presidium bepaalt vervolgens hoe en wanneer de informatienota wordt geagendeerd.

  18. 8.b.1

  19. 8.b.2

  20. 8.b.3

  21. 8.b.4

  22. 8.c
    Schriftelijke raadsvragen en antwoorden
  23. 8.c.1

  24. 8.c.2

  25. 9
    Sluiting